Fysieke en psychische aandoeningen

Lichamelijke aandoeningen is een breed begrip. Het varieert van keelpijn tot verlamming en alles daartussen in.

De term psychische aandoening wordt gebruikt om om een beschrijving te geven van een psychische en emotionele gesteldheid die het denken, voelen en handelen zodanig beïnvloeden dat men niet optimaal kan functioneren in het dagelijkse leven.

Lichamelijke en psychische klachten zijn vaak nauw met elkaar verbonden. Er kan sprake zijn van psychische klachten (bijvoorbeeld stemmingsproblemen) als gevolg van een lichamelijke ziekte. Andersom kan er ook sprake zijn van lichamelijke klachten als gevolg van psychische problemen.

Er wordt gesproken van een somatoforme stoornis wanneer men aanhoudende lichamelijke klachten heeft zonder dat hiervoor een medisch vast te stellen oorzaak is. Dit zijn zogenaamde “onbegrepen lichamelijke klachten” die voor een belemmering zorgen in het dagelijkse leven.

De volgende lichamelijke klachten kunnen voorkomen bij een somatoforme stoornis:

• hoofdpijn
  • rugpijn
  • pijn in de gewrichten
  • pijn op de borst
  • vermoeidheid
  • pijn in de buik, maag en darmen
  • duizeligheid
  • hartkloppingen
  • een verdoofd gevoel in een deel van het lichaam

Doordat er vanuit de omgeving vaak weinig begrip is voor somatoforme stoornissen, kunnen de psychische problemen toenemen. Hierdoor kan men dan weer meer lichamelijke klachten ervaren, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat.

Het kan ook gebeuren dat de klacht in beginsel een logische lichamelijk verklaring heeft, maar erger is en/of langer duurt dan verwacht.

Bij allerlei vormen van fysieke en psychische aandoeningen geeft een energetische sessie verlichting, verbetering en klachten kunnen ook genezen.

Zie hiervoor onder energetische therapie.

Ik noem een scala aan klachten die kunnen voorkomen en waarbij een sessie een zeer positief resultaat kan geven.

Emotionele problemen                                                          Fysieke problemen

• Angst- en paniekstoornis                                                    Hoofdpijn, migraine en duizeligheid
  • Depressie                                                                               Spier- en gewrichtsklachten
  • Persoonlijkheidsstoornis                                                      Buikpijn
  • Eetstoornis                                                                             Lichaamspijn
  • Autisme                                                                                  Vermoeidheid
  • Burnout                                                                                  Oorproblemen
  • Communicatieroblemen                                                     Huidproblemen
  • Eenzaamheid                                                                         Hartkloppingen
  • Echtscheiding                                                                        Maag- en darmklachten
  • Faalangst                                                                                Hoge Bloeddruk
  • Fobie
  • Gedragsproblemen
  • Traumaverwerking
  • Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS)
  • ADHD/ADD/Autisme/PDDNOS
  • Slaapproblemen
  • Studieroblemen
  • Stress en Spanning
  • Controlefreak
  • Zingeving
  • Onrust
  • Onzekerheid
  • Perfectionisme
  • Jaloezie
  • Laag zelfbeeld
  • Hooggevoeligheid
  • Hyperventilatie
  • Midlife-crisis
  • Relatieproblemen
  • etc.

Wilt u een afspraak maken?

Aarzel niet om contact op te nemen, of kijk eerst bij de veelgestelde vragen.